Produkt dne

Anketa

Jaký tablet si vyberete?

iPAD od Apple
Android od ACERu
Android od Samsungu
Android od ASUSu
Android od jiného výrobce
Windows 8 od Microsoftu
Tablet považuji za zbytečnost



Výsledky
Další ankety

Účastníků: 6098
Komentářů: 876

Doporučujeme

Pořiďte kvalitní repasované PC a šetřete chytře.

O nás

Informace o Palmserver.CZ a kontakty na vydavatele jsou zde. Neposkytujeme rady ohledně software ani hardware! Není to v našich silách. Prosíme, abyste kontaktní informace nezneužívali pro výše uvedené účely.

Appmethod - Vývoj pro více platforem mobilních i stolních zařízení - II.

Sponzorované odkazy:


V dnešním příspěvku se podíváme podrobněji na technologie, které umožňují vyvíjet aplikace nezávislé na operačním systému a typu cílového zařízení. Všechny uvedené vlastnosti a funkce jsou implementovány jako knihovny a jsou tak použitelné v rámci Appmethod bez ohledu na zvolený programovací jazyk, tedy C++ nebo Object Pascal.

FireMonkey FireMonkey je knihovna vizuálních a nevizuálních objektů, které vývojář používá jako základní stavební bloky pro rychlý návrh své aplikace. Protože si dnes již většinu aplikací nedokážeme představit bez grafického rozhraní (GUI), obsahuje FireMonkey podobně jako jiné knihovny formuláře, tlačítka, různé typy editačních a výběrových polí, datové mřížky a řadu dalších prvků. V případě FireMonkey se však jedná o vlastní objekty plně nezávislé na operačním systému, založené převážně na vektorové grafice (nikoliv výlučně). Výhodou tohoto přístupu je možnost úplného ovládání jednotlivých prvků, možnost jejich přizpůsobení velikosti a rozlišení obrazovky bez ztráty kvality a dostupnost mnoha grafických efektů a animací. Přestože si většina vývojářů pravděpodobně vystačí s hotovými styly dodávanými přímo s nástrojem, je k dispozici jednoduchý editor, s jehož pomocí lze vzhled kteréhokoliv z vizuálních prvků upravit. Objekty lze navíc kombinovat (úpravami kódu i vizuálně) a vytvářet tak vlastní specializované komponenty.

Prostředí vestavěného editoru stylů

FireMonkey v maximální možné míře využívá výkonu grafických procesorů Je to především proto, aby použití vlastních prvků uživatelského rozhraní nemělo nepříznivý dopad na rychlost běhu výsledných aplikací. Všechny operace pracující s grafikou běží v samostatném vláknu a výkon CPU je tak plně k dispozici pro aplikační logiku. O něco větší velikost výsledné aplikace je pak vyvážena rychlostí a jednoduchostí vývoje.

Komponenty FireMonkey zprostředkují i přístup ke službám zařízení. Práce s úložištěm, fotoaparátem, senzory GPS, pohybu či orientace nevyžadují znalost konkrétního aplikačního programového rozhraní.

Přístup k datům poskytovaných senzory zařízení je otázkou okamžiku

FireMonkey obsahuje i sadu komponent pro provázání aplikací (App Tethering), který aplikacím umožňuje navázat komunikaci s externími zařízeními prostřednictvím WiFi nebo BlueTooth včetně nové nízkoenergetické normy LE. Lze tak propojit stolní a mobilní aplikace nebo využít potenciálu, který slibuje „Internet věcí“.

FireUI
Prostředí Appmethod bylo v nedávno uvedené nové verzi doplněno o technologii FireUI, která zjednodušuje návrh aplikací pro různé typy zařízení. Nejedná se pouze o překlenutí odlišností daných samotnými operačními systémy, ale také o ošetření různých velikostí a rozlišení obrazovek. FireUI staví na tradičních principech dědičnosti. Zvolené prvky uživatelského rozhraní a příslušná aplikační logika jsou stejně jako dříve součástí návrhového formuláře. Ten však nově slouží jako předek pro formuláře optimalizované pro zvolená cílová zařízení, které lze podle potřeby upravovat. Embarcadero věnovalo značné úsilí tomu, aby přizpůsobení formulářů pro jednotlivá zařízení bylo co nejvíce automatizované, ale zároveň, aby to byl vývojář, kdo určuje finální vzhled aplikace. Appmethod se tak například postará o to, aby aplikace pro každou platformu měla odpovídající vzhled a umístění standardních prvků uživatelského rozhraní odpovídalo běžným zvyklostem.

Automatické přizpůsobení rozhraní dle cílové platformy ve FireUI

FireDAC
Vývojové nástroje Delphi a C++ Builder byly od počátku navrženy pro tvorbu podnikových aplikací, ke kterým neodmyslitelně patří i možnost spolupráce s databázovými stroji. FireDAC je nejnovější soubor knihoven pro práci s daty. Hlavní přínosy představuje možnost nasazení na různých platformách včetně mobilních zařízení, rychlost a zpřístupnění specifických funkcí jednotlivých databázových strojů.

FireDAC neřeší pouze vlastní připojení k databázovému stroji, ale především odstiňuje vývojáře od nutnosti komunikovat s každým databázovým serverem prostřednictvím jeho nativního programovacího rozhraní (API). FireDAC navíc nabízí i jednoduchý makro jazyk, pomocí kterého lze používat v SQL podmíněné bloky podle cílové databázové platformy. Dobře navržená aplikace tak může pracovat stejně dobře nad MS SQL Serverem tak nad databází Oracle nebo jinou zvolenou DB platformou. Kromě přenositelnosti lze tuto vlastnost využít pro integraci dat z různých datových zdrojů nebo aplikace pro přesun dat mezi servery.

FireDAC rovněž poskytuje aparát pro manipulaci se získanými datovými sadami na klientské straně. Zpracování dat probíhá v paměti, a je tak velmi rychlé. Provedené změny lze do databáze promítnout přímo (aplikace si záznamy „podrží“, aby je v mezičase neupravil jiný uživatel), či prostřednictvím takzvané odložené aktualizace, která minimalizuje zamykání na straně serveru, ale vyžaduje řešení případných konfliktů. Datové sady lze definovat i lokálně (bez nutnosti připojení k databázi) a použít je jako rychlý lokální databázový stroj. Data je možné ukládat a načítat jako binární soubory, XML nebo JSON.

LiveBindings
FireMonkey LiveBindings je mechanismus, který umožňuje vzájemně propojovat libovolné zdroje dat, prvky uživatelského rozhraní nebo grafické objekty. LiveBindings eliminují na operačním systému závislou implementaci zasílání zpráv mezi objekty a zjednodušují tak přenositelnost výsledné aplikace mezi různými stolními a mobilními operačními systémy. LiveBindings zároveň přináší obecnější a otevřenější řešení, které umožňuje ošetřit komunikaci mezi objekty i v situacích, kdy předem neznáme typ či rozsah předávaných hodnot. Ve většině případů lze vazby navrhovat vizuálně za pomoci vestavěného návrháře "LiveBindings Designer", všechny funkce jsou však samozřejmě dostupné i z kódu.

Propojení prvků uživatelského rozhraní a dat lze definovat vizuálně

BaaS („zázemí“ jako služba)
Pod touto zkratkou naleznete v Appmethod komponenty, které nabízí propojení s webovými či cloudovými službami. Aplikace tak lze bez zdlouhavého kódování rozšířit o využívání veřejně poskytovaných služeb jako úložného prostoru v cloudu (DropBox, GoogleDisk, OneDrive, …), oznamovacích služeb dopravovaných na koncová zařízení ("push notifications"), správy uživatelů a dalších. Komponenty implementují rozhraní služby a programátor musí pouze správně nastavit informace o poskytovateli služby a požadované přístupové údaje.

Především pro podniky, které požadují vlastní ucelené řešení bez využívání externích služeb, pak Embarcadero jako alternativu dodává i vlastní balík služeb s názvem EMS ("Enterprise Mobility Services", tedy podnikové mobilní služby). EMS poskytují úplnou infrastrukturu pro vybudování a provoz střední vrstvy, tedy řadu serverových služeb sdílených všemi uživateli. Hlavní výhodou je, že se není třeba učit nový jazyk. Aplikační server, který tvoří jádro EMS, umí zprostředkovat aplikační logiku tak, jak byla napsaná v Appmethod. Stejné objekty i stejný kód tak mohou být použity od mobilních zařízení přes stolní počítače až po servery! Vývojáři se rovněž nemusí zabývat implementací základních funkcí, protože řízení přístupu, notifikace, zabezpečení nebo správa systému včetně přehledných statistických výstupů jsou již v EMS zabudovány. Příště si vytvoříme jednoduchou aplikaci krok za krokem. V mezičase se můžete seznámit s charakteristikou a cenami produktové řady Appmethod na webu zastoupení Embarcadero pro ČR a SR.

Články na podobné téma:

Sponzorované odkazy:




Publikováno: 24.11, 2014  Autor: Josef Tkáč   Téma: PR články
 

Související odkazy

Hodnocení článku

Průměrné hodnocení: 4
Účastníků: 1

Velmi dobré

Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné

Možnosti

Související témata

PR články

"Appmethod - Vývoj pro více platforem mobilních i stolních zařízení - II. " | Přihlásit/Registrovat | 5 komentářů | Vyhledávání v diskusi
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Re: Appmethod - Vývoj pro více platforem mobilních i stolních zařízení - II. (Hodnocení: 0)
Od: Anonym - Pondělí, 24.11. 2014 - 10:39:38
co to kuštuje?


[ Odpovědět ]
Re: Appmethod - Vývoj pro více platforem mobilních i stolních zařízení - II. (Hodnocení: 0)
Od: Anonym - Pondělí, 24.11. 2014 - 10:45:21
 
beztak majlant, když neuvádějí ceny :-)


[ Odpovědět ]
Re: Appmethod - Vývoj pro více platforem mobilních i stolních zařízení - II. (Hodnocení: 0)
Od: Anonym - Pondělí, 24.11. 2014 - 10:46:03
 
máš tam odkaz, to nestačí?


[ Odpovědět ]
Re: Appmethod - Vývoj pro více platforem mobilních i stolních zařízení - II. (Hodnocení: 0)
Od: Anonym - Pondělí, 24.11. 2014 - 11:00:06
 
Roční licence je 7500 pro jednu platformu a jednoho vývojáře, pro 3 platformy 21 000. Po roce je nutné licenci obnovit. Pokud licence neobnovíš (zase 7500 za platformu), tak "Konec a zvonec".


[ Odpovědět ]
Re: Appmethod - Vývoj pro více platforem mobilních i stolních zařízení - II. (Hodnocení: 0)
Od: Anonym - Čtvrtek, 27.11. 2014 - 13:32:31
 
Ke stažení je free edice. 30 dní funguje jako úplná licence (všechny platformy, všechny jazyky). Po této lhůtě zůstává odemčený jako cílová platforma Android a jako jazyk C++. Protože se v Appmehod kóduje opravdu minimálně a vestavěný editor hodně pomáhá, je to podle mě docela super...


[ Odpovědět ]
Vzhled vytvořil Webdesign Dra-Go Copyright Œ 2007-2008. Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.22 sekund