Palmserver.cz

Kdo se bojí iPhone?
Publikováno: Pondělí, 15.01. 2007 - 04:00:00
Téma: Názory a polemiky


Správná odpověď na tuto otázku zní - všichni! Samozřejmě je řeč o dodavatelích mobilních operačních systémů a o výrobcích komunikátorů, které společnost Apple velmi nepříjemně zasáhla uvedením svého přístroje. V rádoby klidných a někdy až přezíravých reakcích jsou patrné obavy, a ty jsou zcela na místě. Pokud to Apple nepokazí, bude v mobilním světě pěkné horko.

Palmserver již poměrně dlouho přinášel články o fámách kolem připravovaného iPhone. Naši čtenáři si mohli prohlédnout celou řádku falešných modelů nebo možná i projektů. Není tedy divu, že zvýšenou pozornost věnujeme iPhone i nyní, když byl předveden světu. Palmserver má rubriku "Apple", kde se věnuje sice okrajově, ale přece dění kolem mobilních záležitostí spojených s platformou Apple. Nyní tato rubrika získá větší význam, protože se můžeme těšit na příchod dalšího významného hráče na poli mobilních systémů. Nemůžeme si proto odpustit tento článek, který je jakýmsi subjektivním ohodnocením toho, co se kolem iPhone děje a v nejbližší době i dít bude. Ostatně, ukazuje se, že podobnou potřebu má kde kdo a často i za hranicí, kterou bychom mohli označit jako "běžná reakce".

Cítíte ten strach?
Ihned po uvedení iPhone se doslova roztrhnul pytel s prohlášeními CEO a dalších významných představitelů největších firem v mobilním byznysu. Uvedení iPhone mediálně přebilo většinu zpráv z CES 2007 a stalo se hlavní událostí ledna. Na tom by asi nebylo až tak nic divného, nebýt právě oněch zmíněných reakcí zástupců konkurenčních firem. Věc téměř nevídaná v jiném odvětví a nepříliš častá ani v IT. Copak uvedení nějakého nového modelů auta, notebooku, serveru, desktopového operačního systému nebo balíku softwarových aplikací někdy vzbudilo takovou hromadnou potřebu upozorňovat, že "naše modely umí v podstatě totéž a lépe" ? Nic takového jsme nezaznamenali ani u PDA, digitálních fotoaparátů nebo mobilů. Proč jsme nyní svědky takových reakcí? V rozhovorech se zástupci jiných firem dostáváme najednou dokonalou analýzu nedostatků konkurenčního modelu, který v praxi vidělo jen pár desítek lidí a kromě videí a oficiálních prezentací jej jen málokdo držel v ruce, natož aby s ním měl praktické zkušenosti. Co je k tomu vede? Odpovědí je slovo „strach“. Obava, že dlouho budované pozice budou zpochybněny novým hráčem, že klesnou prodeje, že relativní pohodlí klidného vývoje kosmeticky vylepšených modelů skončí a bude nahrazeno chaosem a nutností zvýšit investice do vývoje, přebudováním týmů, personálními změnami a tak podobně. Jsou takové obavy na místě? No samozřejmě! Podívejte se co udělalo uvedení iPhone s akciemi hlavních hráčů...

Akciové překvapení
Kdo uvěřil zprávám, o kterých jsme psali v září minulého roku, mohl se dopracovat k neuvěřitelnému majetku. Jen dynamické změny rozhoupou výrazně kurzy akcií v krátkodobém horizontu. Obvykle jsou 1-2% považovány za významný skok a Apple posíli během jednoho dne o cca 9% a i když v následujících dnech jeho akcie mírně oslabily, tak jde o velice výjimečnou událost. Ve stejné době se ovšem konal i opačný efekt, se kterého mnoho akcionářů, manažerů a členů správní rad radost rozhodně nemělo...

Akcie RIM spadly o neuvěřitelných 7,7%. Palm zaznamenal největší propad akcií ve své historii - o 5,7%! Nokia, SonyEricsson, Motorola a další na tom nebyly o mnoho lépe...

Graf - hodinové porovnání cen akcií Apple, Motorola a Nokia

Můžete si myslet cokoli o nevyzpytatelnosti akciového trhu, o dočasnosti takových skoků nebo o hysterii, ale čísla jsou neúprosná. Analytici a šéfové firem se mohou mýlit a jak je vidět z každodenní praxe, tak se také často mýlí. Jediný kdo se nemýlí je trh. A ten Apple iPhone uvěřil. Uvidíme jak dlouho mu tato víra vydrží a jestli ji Apple nezklame.

Proč iPhone?
Na počátku jsme psali o zjevném a špatně skrývaném strachu konkurenčních firem, který je dle našeho názoru zcela na místě. Proč? Přečtěte si stesky uživatelů Palmů na nepružnost výrobce, na několikaleté ignorování připomínek k hardwarové výbavě nových modelů, na zklamání z absence nového PalmOS 6. Podívejte se na poklidný vývoj Windows Mobile, kdy nová verze sebevědomě označované celým číslem přináší spíše facelift uživatelského rozhraní než zásadní inovace (čest výjimkám typu reorganizace paměti) nebo na potíže s prodlevami systému. Majitelé starších přístrojů si jistě vzpomenou na peripetie s upgrade na nový systém. Vhodných příkladů bychom jistě našli více. Totéž se týká i dalších mobilních OS a výrobců hardware. Pěkně rozdělený trh, kde je větší konkurence jen v několika průsečících, je poměrně pohodový. Kdyby nebyl, chovali by se výrobci i dodavatelé OS jinak, než tomu bylo dosud.

Tohle období příchodem iPhone by mohlo skončit, protože iPhone by mohl během relativně krátké doby získat silnou pozici na trhu, na kterou by doplatili všichni současní hráči. Pravda, někdo více a někdo méně, ale ztráta je ztráta a z přehnaně sebevědomých prohlášení šéfů dotčených firem je to zjevné. Na druhou stranu, je reálné aby iPhone změnil trh tak výrazně? O tom si povíme dále, ale nejdříve pár slov k jiné "nebezpečnosti" Apple.

Pár slov o Apple
Apple vyvolává poměrně protichůdné dojmy. Na jedné straně to je firma, která dokáže překvapit a dát světu nová řešení, nové doplňky, nové produkty s vysokou přidanou hodnotou a hlavně nové impulzy. Důležité je pochopitelně i to, že se nějakým způsobem odlišuje od většinové produkce.Někteří ani netuší, že princip oken jak ho známe z Windows přinesla jako první právě společnost Apple. Počítačová myš je také z jejich dílny. Rozpoznávání psaného písma a jedno z prvních solidních PDA – Newton je také práce Apple. Takto bychom mohli pokračovat dlouho a psali bychom o grafických editorech a spoustě kvalitního původně applovského software, o designu počítačů a notebooků Apple nebo o veleúspěšném iPODu.

Na druhou stranu jsou zde obchodní a marketingová pochybení Apple, které málem firmu přivedly ke katastrofě. Uzavřený systém s malou podporou vývojářů, slabá pozice mimo USA a grafická studia, dražší a méně dostupný software. Všechno má své klady a zápory. Apple je vnímána jako výrobce velice kvalitních počítačů, které často předběhnou dobu svým vybavením, výkonem i designem, ale za podstatně vyšší cenu. Na rozdíl od konkurenčních platforem je cena za kvalitu znatelná. Když Apple něco vypustí, jde o hotový produkt, nikoli o polotovar, který neprodleně po vypuštění vyžaduje patche, aktualizace a další téměř nekonečně opravy. Vývoj nových produktů je velmi pečlivý, a to jak po stránce funkční, tak po stránce designu. Úspěch iPODů a dalších produktů posledních let je toho dokladem.

Vstup Apple do oblasti komunikátorů sebou nese pro konkurenci několik významných rizik. Dá se totiž předpokládat, že poměrně dlouhá doba, kterou jsme čekali na "zjevení" iPhone, byla bezezbytku dobře využita a Apple představil produkt bez dětských nemocí, s novým způsobem ovládání, které je vymyšleno do nejmenších podrobností.

Vůbec nesejde na tom, že iPhone nemá 3G, podporu kancelářských aplikací nebo nebude nabízet možnost nezávislého stahování software 3. stran bez kontroly Apple (předpokládá se, že dostupný software bude možno získat pouze přes iTunes) a další údajné zásadní nevýhody. Jde o to, jakou skupinu potencionálních zákazníků osloví, jak je taková skupina početná a nakolik bude fascinována novým modelem.

"iPhone je zásadní novinka, protože nabízí něco zcela jiného, než současná produkce."

Kdo je v ohrožení?
Jsme toho názoru, že iPhone přinese ztráty všem, ale samozřejmě diferencovaně. Manažeři nebo lidé pro které je komunikátor především pracovní nástroj zcela jistě nevymění svoje přístroje s propracovanými PIM aplikacemi a mobilními verzemi kancelářských aplikací typu Excel a Word za tento převážně multimediální nástroj. Stejně tak iPhone neohrozí modely pro lidi vyžadující rychlé datové přenosy. Ale i v manažerském segmentu může iPhone uspět. Autor tohoto článku se pohybuje poměrně často v prostředí majitelů a manažerů menších i středně velkých firem a nejčastějšími mobily jsou zde běžné modely Nokia a Sony Ericsson. Proč? Komunikátory s WM zdaleka nenabízejí tak pohodlné telefonování jako mají běžné mobily a už vůbec ne takové, jaké předvádí iPhone. S komunikátory Palmu je situace ještě komplikovanější. Jejich pozice ve firemní sféře není ta silná jako pozice WM a přes veškerou snahu ani multimédia nejsou zrovna hlavní zbraní tohoto systému(výhody jsou jinde). Jinak výborné Treo oslovuje jinou skupinu zákazníků.

Opravdu žádný manažer nepodlehne kouzlu iPhone? Mnoho výše zmíněných reakcí zřejmě záměrně ignoruje jeden zcela zjevný fakt a současně velmi silnou stránku iPhone. Z toho co jsme viděli na videích, je patrné, že silnou stránkou iPhone bude kromě vynikajících multimédií práce s kontakty, telefonování, komunikace pomocí SMS a zřejmě i elektronická pošta. Důkaz tohoto tvrzení je i zde...

Pokud manažer nutně nepotřebuje kancelářské aplikace v mobilu (a že takových je) nebo nepotřebuje svůj notebook připojovat mobilem pomocí 3G k Internetu, klidně se může s iPhone skamarádit. Stejné, ale mnohem intenzivnější to je se skupinou uživatelů, kteří momentálně dávají přednost Symbianu. Myslíme si, že právě tady udělá iPhone největší škody konkurenci. Stylový design a dokonalá multimédia, kdo tomu odolá? Úspěch mobilů - walkmanů jasně hovoří o prioritách další skupiny uživatelů. S Palmem to může být všelijak. K Apple mohou přejít rozzlobení zákazníci, kteří již ztratili trpělivost, ale také může přijít o nováčky, které by firma získala, kdyby iPhone neexistoval jako alternativa. Platforma Microsoftu má dva problémy. Prvním je skupina, kterou láká Windows Mobile na hry a multimédia. Druhým a možná citelnějším je "dvojitý" úder na přehrávač Zune, který s velkou slávou měl konkurovat iPODu, ale "zjevení" iPhone mu pravděpodobně velmi uškodí. Co se týče Windows Mobile, tak hráče iPhone příliš neosloví, ale ti, kteří používají přístroje jako inteligentní přehrávače hudby a videa, mohou snadno získat pocit, že iPhone je lepší.

"Úplně klidný nemůže být žáden konkurent Apple. Prodělají všichni, jen někdo trochu méně."

Nebude tak zle?
Nikdo samozřejmě netvrdí, že Apple se svým iPhone zruinuje Nokii, SE, Palm nebo třeba velké výrobce zařízení s Windows Mobile. Tvrdíme jen, že hraná nebo i naivně opravdová bezstarostnost rozhodně není na místě. Pokud Apple iPhone získá během následujícího roku 2008 řekněme 5% podílu na trhu, tak to bude na úkor všech velkých hráčů, kteří tyto ztráty ponesou, a to nejde o žádné zanedbatelné peníze, jak by se snad mohlo zdát. Očekáváme, že taková situace nastartuje skutečně ozdravné procesy ve vývojových záměrech těchto firem a že jako vždy na tom vydělá zákazník.

Náročnější zákazníci, kteří vyžadují software třetích stran, různé speciální aplikace a tak podobně, jistě zůstanou u platforem, které jim umožní svobodně instalovat svoje programy. U těch ostatních už situace tak růžová nebude a konkurence bude muset tvrdě bojovat. Situaci poněkud zachraňuje relativně vysoká cena iPhone, která nedovolí masový útok na nejširší okruh zákazníků. Předpokládaná cena kolem cca 20.000 Kč je dosti vysoká, takže se tento přístroj stane stylovým snem pro náročnější zákazníky, ale zároveň posune laťku kvality a funkčnosti tak vysoko, jak to dokáže asi jen Apple.

Předpokládáme další volné pokračování tohoto článku, protože jsme ani zdaleka nevyčerpali všechna témata, která jsou s iPhone spojena a také očekáváme řadu pravděpodobně nesouhlasných reakcí.





Tento článek si můžete přečíst na webu Palmserver.cz
https://palmserver.cz

Tento článek najdete na adrese:
https://palmserver.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=249