Palmserver.cz

Dynavix Delta II - 3. díl recenze
Publikováno: Pondělí, 03.11. 2008 - 12:00:00
Téma: Recenze GPS - software i hardware


Dynavix Delta II je vybaven původním českým navigačním systémem Dynavix 7, a to ve verzi 2.4. Má také nejnovější mapové podklady společnosti TeleAtlas. Testovaný přístroj měl k dispozici kompletní mapu Evropy, což je varianta vhodná na větší prázdinové nebo služební cesty.

Předchozí část recenze popisovala ostatní softwarové vybavení Dynavix Delta II a naleznete ji zde. V dnešní a zároveň závěrečné části recenze se budeme věnovat výhradně navigaci. Předchozí verzi (2.3) jsme popsali tady, takže si můžete některé záležitosti snadno porovnat.

Hlavní menu nevigace
Po výběhu volby "Navigace" z hlavního menu přístroje se dostaneme do navigačního systému Dynavix 7 v2.4, který nás přivítá obligátní startovací obrazovkou...

Po několika málo sekundách a potvrzení, že souhlasíme s licenčními podmínkami se dostaneme do hlavního menu a hned si můžeme prohlédnout všechny tři obrazovky, které toto menu má. Pohyb v menu zajišťuje velká šipka v dolní liště a roluje se pořád dokola, takže není nutné hledat tlačítko pro krok zpět...

Hlavní menu se od předchozí verze 2.3 liší jen minimálně a stejné jsou i postupy hledání cíle, vyhledávání bodů zájmů (POI) a ostatní záležitosti. Dále v recenzi se budeme zabývat výpočty alternativní trasy, kde došlo ke změnám.

Nastavení
Další velmi důležitou volbou ze spodní lišty menu je "Nastavení", které také obsahuje 3 obrazovky. Opět se jedná o stejné menu, jako ve verzi 2.3, ale naší pozornosti rozhodně neujdou velmi šikovně provedené možnosti vedení knihy jízd a přehledů o tankování...

Alternativní trasa
Aktivace této funkce předpokládá navigaci v aktivním stavu, tj. s naplánovanou cestou, resp. navigující na vybraný cíl. Tato velice užitečná funkce se hodí vždy, když je na cestě nějaký problém, který lze nejlépe vyřešit objížďkou. Může se jednat o opravu silnice s komletní uzavírkou nebo třeba jen o nekonečnou kolonu, která vznikne za dopravní nehodou. V prvním případě sice bývá vyznačena objížďka, ale ta má pohříchu často daleko k optimální trase a spíše odpovídá představě místní samosprávy nebo ještě hůř stavební firmy o tom, kam byste měli jet.

Přepočátávání se od poslední verze změnilo. K dispozici je přednastaveno více možností, což dokládá následující obrázek. Je to dobře provedeno, protože výběr nenutí ke kompromisům a tím i zbytečným zajížďkám..

Přepočítávání je relativně rychlé. Na následujících obrázcích můžete vidět probíhající přepočet, který je indikován malou lištou s procenty hotových variant a následně změnou navigace...

Tuto funkci má Dynavix 7 v2.4 zvládnutou perfektně. Mimo běžné navigační funkce (navigace na cíl nebo vyhledávání POI) je tato jednou z nejužitečnějších. Umožňuje řešit nenadálé situace, šetří čas i palivo.

Záznam jízd
Kniha jízd je další výborným nápadem, který ocení rodiny, živnostníci i menší firmy. Navigaci si tak může půjčovat více uživatelů v jednom vozidle nebo i více uživatelů ve více vozidlech. K přehledu slouží rozhraní v menu "Nastavení", kde lze zadat více řidičů i jejich vozidla.

Příjemným překvapením je výběr paliva, kde dokonce nechybí ani CNG (zemní plyn), což je relativní novinka na českém trhu. Jinak je k výběru klasika - LPG, Nafta, Natural 95, Natural 98 a Natural 91.

Takto může vypadat poctivě vyplněná "karta" řidiče, na kterou navazuje záznam informací o absolvované trase a také možnost exportu...

Pro demonstraci této funkce jsme použili prázdný soubor, ale na druhém screenshotu je vidět formát a místo uložení. Odtud pak lze tento CSV soubor stáhnout do PC a upravit v Excelu nebo v nějakém programu pro práci s knihou jízd...

Tankování
Další novinkou je tankování, resp. přehled o tankování. Je to sice poměrně jednoduchá aplikace, ale pro orientaci o nákladech může stačit. Docela dobře se ovládá. Stačí zadat stav tachometru, místo tankování, množství, cenu za litr a způsob platby. Při troše důslednosti lze takové informace dobře využít v domácím účetnictví, ale také ve firemním, kde může nahradit poměrně nudné vypisování obvyklých formulářů.

Zvuk
Maličkost, která potěší. Mnoho řidičů řeší problém s hlasitostí aplikace během jízdy a často je třeba se proklikávat někam hluboko do menu než se najde tato poměrně často používaná volba. Dynavix 7 tento problém vyřešil přemístěním ikony pro nastavení zvuku hned do první obrazovky a pěkně na pravý kraj, takže není problém topto nastavení upravovat i během jízdy, resp. při krátké zastávce (aby nebyla ohrožena bezpečnnost silničního provozu). Vypadá to jako samozřejmost, ale ani zdaleka není. Nyní je ikona pro změnu zvuku i lépe rozpoznatelná, než tomu bylo v předchozích verzích Dynavixu.

Závěr
PND Dynavix Delta II je vybaveno navigačním software Dynavix 7 v2.4, které přináší několik nových nebo přepracovaných funkcí. Celkově lze pochválit ovládání navigace, které díky velkým a přehledným tlačítkům je opravdu pohodlné a řidiči nečiní potíže. Rolování hlavního menu i menu nastavení je rychlé, pohodlné a jednotlivé ikony jsou umístěny s citem pro věc, resp. podle pořadí četnosti nebo pravděpodobnosti použití jejich funkcí. Velký 4,3" displej navigace spolu s velkorysým navržením tlačítek dělá z tohoto PND velmi dobře ovladatelný přístroj.

Pochvalu si zaslouží i podpůrné funkce, o kterých píšeme výše. Tankování a použitelná kniha jízd jsou možná tím správným krokem, které produkty Dynavixu může výrazněji odlišit od konkurence. Uvidíme, s čím přijdou vývojáři Dynavixu příště.

Neše celkové hodnocení přístroje Dynavix Delta II je jednoznačně kladné. S touto navigací jsme najezdili přes 2.400 km a neměli jsme sebemenší důvod k nespokojenosti. Snad jediné negativum, které prostě nemůžeme nezmínit, je absence TMC-RDS. Tuto technologii měla původní Delta I a považujeme za chybu, že nová Delta II ji nepodporuje (i když samotný Dynavix jako navigační systém ano). Na druhou stranu je pravda, že u nás tato technologie stále ještě pořádně nefunguje a že řada uživatelů ji nevyužívá, ani když "hardwarově" může. Proto celou záležitost s TMC považujeme spíše za "marketingovou chybku" než za hrubku. Uživatel si bude muset vybrat podle toho jak důležité pro něj TMC-RDS je. Pokud jezdí do zahraničí jen výjimečně, bez TMC modulu se snadno obejde.

Oficiální stránky přístroje naleznete zde. Společnost Dynavix jej prodává za 5050,- Kč bez DPH (6009 Kč vč. DPH). Děkujeme společnosti Dynavix za zapůjčení přístroje.

Předchozí část recenze je zde.





Tento článek si můžete přečíst na webu Palmserver.cz
https://palmserver.cz

Tento článek najdete na adrese:
https://palmserver.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=2710