Palmserver.cz

Velká recenze české navigace Be-on-road pro Android - I. díl
Publikováno: Pondělí, 21.11. 2011 - 08:00:00
Téma: Android


Navigačním systémem Be-on-road od brněnské firmy Aponia Software, s.r.o. jsme se zabývali od jeho prvního příchodu na český trh, kdy ještě byl určen pro operační systém Windows Mobile 2003 od Microsoftu. Nyní se podíváme na novou variantu pro přístroje s Android OS, a to od verze 2.1 až po 2.3.x.

Oficiální produktové stránky Be-on-road jsou zde. My se nyní podíváme na aktuální verzi 3.3.13883 pro Android, která je na Android Marketu dostupná od druhé poloviny října tohoto roku a která má pro CZ-SK velmi kvalitní mapy od firmy CEDA (Central European Data Agency). My jsme Be-on-road testovali ve variantě "Svět" s mapovými podklady NAVTEQ. BOR má rovněž integrované dopravní informace od CE Traffic. Aplikace se tedy v mnohém liší od konkurence, ale začneme pěkně od prvního spuštění...

Instalace
Instalace je sice uživatelsky logická, ale pochopitelně je trochu složitější než obvykle bývá instalace u jednoduché aplikace nebo hry. Vše začíná stažením programu z Android Marketu do přístroje a jeho "normální instalací", po které se v nabídce programů objeví dvě ikonky. Ta první nás navede na Be-on-road updater, který samozřejmě lze spustit jako první.

Updater nám nabídne šikovné rozhraní pro výběr jednotlivých map, jazyka, hlasu, skinu a tak podobně. Je to prosté a zvláště pro ČR si s výběrem poradíme velice rychle...

Před zahájením stahování se aplikace zachová slušně a oznámí kolik souborů a o jaké celkové velikosti se bude stahovat. Stahování netrvá dlouho, takže brzy můžeme spustit navigační systém Be-on-road k plnému použití...

Nejprve se ovšem na obrazovce ukáže povinné varování o dodržování pravidel a teprve pak se objeví hlavní obrazovka Be-on-road...

Ta má 3 velké ikonky, které se dobře ovládají během jízdy. Každá z nich představuje samostatnou skupinu funkcí, což většinou mají i konkurenční systémy. Nyní se podíváme na vzhled těchto tří hlavních obrazovek, ale v recenzi budeme pokračovat zdola nahoru, abychom šli od jednodušších věcí ke složitějším. V této části recenze se podíváme na On-line služby a Volby. Třetí, resp. "navigační" část Destinace si necháme do příštího dílu recenze, která vyjde v následujícím týdnu...

Služby
Na obrazovce On-line služeb je k dispozici počasí, přehled kurzů ČNB, betaverze Messengeru a velmi praktické dopravní informace. Nad spodní lištou najdeme malou ikonku "i" pro informace o přenosech dat a kontextové nastavení, které povoluje nebo zakazuje připojení aplikace k Internetu. K aktivaci počasí je nutno nejprve vybrat město, pro které chceme aktuální stav a krátkou předpověď zjistit. Výběr města se provádí s přehledného seznamu, což snadno zvládne i začátečník...

Pokud zvolíme více měst, můžeme mezi nimi snadno přepínat. Dalším užitečným programem je přehled kurzů ČNB, který ukazuje nejen aktuální stav, ale i vývoj v minulých dnech. Rovněž zde lze vybrat více možností a pak mezi nimi přepínat. K naprosté dokonalosti již chybí snad jen kurzová kalkulačka, která by uměla spočítat převod konkrétní částky a také by možná nebylo od věci zvětšit velikost fontů, aby vše bylo ještě přehlednější...

MESSENGER umožňuje “be-on-road” komunitě mezi sebou komunikovat nejen formou krátkých textových zpráv, ale také vidět pozici jeden druhého a na tuto pozici se navigovat. Samozřejmě pouze v případě uživatelského povolení této funkcionality. Tato část je prozatím v betaverzi. Výhodou výše uvedených aplikaci je to, že uživatel nemusí kvůli nim opouštět navigační aplikaci a spouštět je někde zvlášť. Další parádní vychytávkou jsou dopravní informace od CE Traffic, ke kterým je ovšem potřeba připojení k Internetu. Naopak není třeba speciálního TMC-RDS modulu. Díky připojení k Internetu můžete sledovat dopravní informace podél trasy (což si předvedeme v další části recenze) nebo se prostě informovat o situaci ve vybraném regionu...

Pro rychlejší načtení, a to opravdu je i tak dost rychlé, jsme zvolili možnost načítání pouze úseků s vyšším provozem. V seznamu je všech 13 krajů a hlavní město Praha...

Nyní se můžete podívat, jak vypadá navigační obrazovka Be-on-road. Ikony překážek jsou dostatečně velké a celková přehlednost (včetně zobrazených POI) je prostě vynikající. ··tuknutím na ikonku kolečka se středem se pak zobrazí menu s několika možnostmi, kde asi nejdůležitější je volba blokování úseku. To se již ale nacházíme v navigační části, které se budeme věnovat příště...

Volby
Nyní se dostáváme do velmi rozsáhlé oblasti, kde si uživatel může navigační systém Be-on-road přizpůsobit podle svých potřeb. Vzhledem k bohatosti funkcí a různých možností se zejména uživatel s menšími zkušenostmi asi nevyhne experimentování. Jako první je "na ráně" nastavení trasy, kde si lze zvolit základní parametry, jako jsou například výběr placených úseků, dálnic nebo typ trasy (rychlá nebo krátká). Lze také volit mezi autem a chodcem, což se hodí například ve městě, kde se můžete procházet i pěšky. Na prvním screenshotu si také všimněte ikonky visacího zámku, ke které se dostaneme později...

Velmi dobře je vyřešeno i nastavení práce s mapou, kde lze vybrat zobrazování POI (bodů zájmu - Point of Interest). Jako velice praktická skupina POI se nám jeví tzv. "Veřejné služby", které je dobré mít pohotově poruce. Pomohou vám najít lékarnu, nemocnici, policii nebo zubaře. V nepříjemných situacích k nezaplacení...

Ve stejné obrazovce pak leze volit i vlastní POI, nastavit velikost popisků nebo třeba automatický zoom, který je podle našeho soudu velmi příjemný, ale někomu nemusí z různých důvodů vyhovovat...

Nyní se dostáváme do oblasti nastavení vzhledu. Je zde denní a noční režim, několik barevných schémat pro mapy, nastavení podsvícení v obou režimech (den a noc) a nastavení autodetekce režimu den/noc...

Nastavení rotace je záležitostí, která přímo souvisí s hardwarovým doplňkem - s držákem do auta. Pro navigační systémy je asi obvyklejší horizonntální orientace (tj. na šířku), ale pokud to konkrétní držák nedovoluje, je nutno se smířit s vertikální orienatcí. Další volby se týkají nastavení systému jako takového. Je zde několik možností nastavení zvuku, ale pro první zkoušení doporičujeme ponechat automatiku. Užitečná může být i kontrola GPS signálu...

Ta přímo souvisí s dostupností družic, takže k dispozici je i známé rozhraní, které dovoluje sledovat počet aktuálně rozpoznávaných družic a kvalitu jejich signálu. Místní nastavení asi uživatel navštíví jen jednou. Je zde nastavení jazyka, výběru hlasových příkazů, metrických jednotek a časového pásma. V této části se také dostaneme k verzím map a software...

K dispozici je rovněž výpis sériových čísel Be-on-road a nastavení rychlosti, resp. způsobu zobrazení a upozornění. Toerance začíná na 10%, což považujeme za drobnou chybku. Vzhledem k současnému stavu na našich silnicích a zvláště k poměrně nesmlouvavému postoji policie bychom asi doporučili začít od 5%, ale na druhou stranu je pravda, že nic nebrání si tam nechat nulovou toleranci. Poslední volbou je opět povolení nebo zakázání zobrazování vlastních POI...

Na závěr se můžeme vrátik k ikonce, na kterou jsme výše upozornili. V pravém dolním rohu hlavní obrazovky "Volby" najdeme ikonku pro zamknutí tlačítek a displeje. Tato funkce se asi bude nejvíce hodit při použití v režimu "chodec", kdy zabrání nechtěným dotykům a z toho plynoucím komplikacím...

Závěr I. části recenze
Nová verze Be-on-road překvapuje precizním zpracováním grafického uživatelského rozhraní, kde jsou jednotlivé detaily dovedeny do téměř dokonalého vzhledu, ale nikoli na úkor celkové přehlednosti nebo nároků na výkon přístroje. Aplikace funguje svižně a bez zaváhání a velmi dobře se v ní orienatuje. Ocenit musíme širokou škálu nastavení i přidané praktické aplikace. Luxusní možnost prohlížení dopravních informací bez speciálního TMC modulu považujeme za výborně zvládnutý bonus, který se našim řidičům bude velice líbit. Stahovat můžete zde. Oficiální stránky produktu jsou pak tady. Cena navigačního systému je 299 Kč (neomezená licence pro Českou republiku a Slovensko). Aplikace je dostupná pro zařízení s Android OS 2.1 a výše, Windows Mobile a Windows CE (PND).

Druhá část recenze je zde.

Pridat.eu Sdílet







Tento článek si můžete přečíst na webu Palmserver.cz
https://palmserver.cz

Tento článek najdete na adrese:
https://palmserver.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=8866