Palmserver.cz

Očekává se katastrofální propad prodejů tabletů
Publikováno: Úterý, 13.05. 2014 - 05:00:00
Téma: Názory a polemiky


To není jen pouhý odhad další analýzy trhu. Čísla jsou neúprosná a cca 50tiprocentní snížení původních optimistických odhadů předpokládaných růstů prodejů nepotěší producenty ani akcionáře a může způsobit celkové zmrazení jednoho z nejdynamičtějších trhů na světě.

O snížení prodejů tabletů jsme již psali v článku Trh s tablety začal zpomalovat a totéž i když v mírnější podobě se očekává u smartphone. V obou článcích jsme dostatečně prezentovali příčiny, o kterých jsme přesvědčeni, že vysvětlují tuto stagnaci. Dnes k nim přidáme další postřeh, který se týká vlivu asijských "garážových firem" a zjevné kopírování úspěšných producentů, kteří hradí vývoj novinek.

Základem katastrofického scénáře je tentokrát analýza agentury Morgan Stanley , která predikuje snížení z předpokládaného růstu 26% na pouhých 12%. Nicméně, stále se jedná o růst a ani 12% není málo. Problém je, že tento trh má dvě odlišné části. V první se nachází Apple iPad, který okupuje specifický segment, který si ostatně Apple sám šikovně vytvořil. V druhé části je pak zbytek produkce, který obsahuje Samsungy, Sony, Lenovo a desítky větších či menších asijských firem. Evropská a americká produkce v podstatě neexistuje a pokud ano, tak se většinou jedná o skládanky z asijských komponent. Čest výjimkám, pokud vůbec existují. Nicméně jejich podíl na světovém trhu je marginální.

iPad je standard ve školství, zdravotnictví a u drtivé většiny lépe situovaných domácností. Tam se sice snaží probojovat i Samsung, Sony a Lenovo, ale náskok Apple je stále ještě příliš velký a je dán nejen lepším ekosystémem, nesrovnatelně příjemnějším ovládáním a celkovou propracovaností platformy iOS, ale také časovým předstihem a jednotností platformy, o které si roztříštěný Android může jen nechat zdát. To jsou holá fakta, která nesouvisí s preferencemi.

Bohužel, ale výjimečné postavení Apple je současně jeho hlavní slabinou. Tablety iPad jsou tak dobré, že řada uživatelů nepociťuje nutkavou potřebu upgrade na novější generaci tabletu, jak tomu je u iPhone. Pro svoje funkce - supermobilní náhrady PC bohatě stačí starší iPad. Skvěle fungující aplikace s rychlou odezvou, vždy nejnovější verze iOS a naprosto dostatečné funkce související s Internetem prostě nevyžadují upgrade hardware. Apple se tak podařilo svými produkty téměř nasytit svůj vlastní tržní segment. Aby si lidé koupili nový iPad, musí Apple přijít s novými funkcemi, které budou zákazníci opravdu moc chtít. Jinak bude muset Apple mířit na zbytek trhu a pracovat s cenou tak, aby uspokojil ty, kdo rozhodně nechtějí riskovat s Androidem a jeho problémy. Je otázkou, jestli to je cesta pro prémiovou značku a jestli lze tablety dále skokově zdokonalovat. Inovace mají své hranice. Technologické, ale i ekonomické.

Druhá část trhu, tj. Samsung a ostatní, jsou na tom o poznání lépe. Tam kvalita často ustupuje ceně a na trhu se setkáme s mnoha tablety s Androidem, které jsou sice levné, ale také neskutečně pomalé, špatně ovladatelné a s celkově mizernou využitelností. To se samozřejmě netýká TOP produkce Samsungu, Sony nebo v poslední době i Lenova, ale i na lepším hardware běhá systém, který objektivně nedosahuje kvalit iOS. Naštěstí je nízká cena v tomto segmentu hlavním motorem růstu, což umožňuje penetraci do sociálně slabších vrstev společnosti, kterých je z podstaty více. Není tedy překvapením, že Androidu se nejvíce daří na méně náročných trzích. Tam ovšem parazitují garážové firmy, které jsou dnes schopny smontovat levný tablet za neuvěřitelně nízkou cenu. TOP modely jsou pak vyhrazeny pro fanoušky platformy, pro alternativní experimenty a tak podobně. Nicméně, i tady platí, že nasycení dražšími modely brzdí další prodeje. Pokud má někdo výkonnější tablet například od Samsungu, tak mu kromě několika aplikací a her slouží k občasnému prohlížení Internetu, což opět nevyžaduje upgrade při premiéře nového modelu. Maximálně je zde možnost, postupné ztráty trpělivosti a upgrade na lepší iPad.

Záměrně jsme vynechali tablety s plnohodnotnými Windows 8.x, které jsou snad jako jediné v jiné pozici a spíše se očekává jejich dynamický nárůst. Jde o ryze pracovní záležitost, která se bude týkat hlavně firemní klientely a lidí, kteří hledají subtilní náhradu za pracovní notebook, která ovšem zvládne standardní PC programy. Výkon a celková využitelnost tabletů s Windows je zcela někde jinde a nedá se srovnávat s "hobby" tablety, ať už mají na palubě iOS nebo Android.

Pokles prodejů, resp. zpomalení růstu je neodvratný. Částečně bude eliminován 13" tablety, na které část trhu trpělivě čeká, ale pak bude muset přijít něco, co změní celý trh. Předpokládáme, že půjde o skládací ohebné displeje, ale to je otázkou až následujících let. Do té doby bude trh zpomalovat a technické inovace se budou týkat pouze drobností.

Zdroj zprávy je zde.

Články na podobné téma:







Tento článek si můžete přečíst na webu Palmserver.cz
https://palmserver.cz

Tento článek najdete na adrese:
https://palmserver.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=13359