Palmserver.cz

FBI považuje samořiditelná auta za hrozbu
Publikováno: Úterý, 30.09. 2014 - 08:30:00
Téma: Názory a polemiky


Americká bezpečnostní služba FBI si není jista, jestli jsou samořiditelná auta, která vyvíjí například Google, dobrým produktem pro veřejnost a poukazuje na značná rizika.

O autonomních automobilech, které se budou řídit samy a dokonce budou dopravní situace řešit vzájemnou komunikací mezi palubními systémy pomocí bezdrátových technologií se píše již dlouho. My jsme před časem uvedli článek RoboTaxi od Google?, který o této problematice a některých kontroverzních záležitostech informuje spíše z hlediska subjektivního názoru. Právě Google je v této oblasti nejaktivnější, ale svoje autonomní řídící systémy a samostatná elektrická vozítka připravuje i řada světových automobilek.

Podle deníku The Guardian se k vozítkům Google a podobným autům vyjádřila FBI, která je vidí jako potenciálně velmi nebezpečnou zbraň pro zločince. Bohužel ani toto varování zřejmě nezabrání postupnému nasazování autonomních vozidel. Tyto projekty jsou pro automobilky a firmy jako je Google neodolatelně lákavé a je zřejmé, že v současné době si nikdo nemůže dovolit luxus tyto trendy ignorovat a vývoj zastavit. V budoucnu se předpokládá komplexní transformace osobní i hromadné dopravy a globální vize, že i současné prostředky MHD by mohly být z větší části nahrazeny miliony automatizovaných autíček, které by se v městech staly převládajícím druhem dopravy, jsou již nyní technologicky reálné (ekonomicky, logisticky a názorem veřejnosti zatím nikoli). Svým způsobem to je možná jeden z největších sociálních experimentů lidstva, ke kterému se již dlouhodobě směřuje tzv. "salámovou metodou". Snaha radikálně omezovat rychlost, omezovat možnosti parkování, finančně likvidační bodové systémy, emisní zóny, kamerové a radarové systémy, zákazy vjezdu do center měst a další podobná opatření cíleně otravující řidiče a znemožňující jim používat svoje vozidla podle svých potřeb a představ, tvoří celek. Nedá se říci, že by šlo přímo o nějaké konspirační spiknutí, ale spíše o synchronní zájmy a snahy různých lidí na různých pozicích, kteří tyto věci prosazují. Bohužel, veřejnost to pasivně snáší, aktivně se tomu nebrání a naopak si na to dokonce zvyká nebo se nechává přesvědčit hloupými a často vylhanými argumenty o vyšší bezpečnosti, cinknutými statistikami atp.

Díky tomu všemu máme na silnicích mnohem méně svobody a pohody a násobně více buzerace a omezování, o komplexních sledovacích systémech ani nemluvě. Již dnes prakticky není možné, aby nějaká osoba se mohla volně pohybovat, aniž by její pohyb nebyl nějakým způsobem monitorován. Prozatím jsou monitorovací systémy samostatné a většinou spolu nekomunikují, ale je jen otázkou času, kdy se vše propojí dohled nad občany bude 100%ní.

To vše se sice zakrývá údajnou starostí o "bezpečnost", ale řekněme od 60tých let se jízdní vlastnosti a pasivní bezpečnost automobilů i kvalita většiny silnic giganticky zvýšily a přesto se na stejných místech dnes smí jezdit pouze výrazně pomalejší rychlostí. Kde je logika? Kam zmizely všechny ty technické inovace automobilů, technologie zajištující bezpečnou jízdu na sněhu, při dešti? Nač jsou ABS, ESP, TCS, ASR, MSR, EBD a další? A není to jen ve světě, ale i u nás. Tam kde se v 70tých letech dalo Wartburgem nebo Žigulíkem pohodlně jezdit 90 km/hod, dnes nové Oktávie, BMW, Audi nebo jiné moderní vozy s vyspělými technologiemi počítačově optimalizovanými podvozky mohou jet 70kou a to ještě na ně z roští kouká biřic s laserovým rychloměrem. Tohle se zdá někomu normální?

Regulovat, regulovat, omezovat a šmírovat! Však to ty lidi nakonec přestane bavit a nakonec si rádi sednou na zadní sedátko sociálně standardizovaného vozítka a raději si budou číst zprávy na tabletu. Budou hezky pod kontrolou a my budeme vědět kde jsou, kam jedou a co tam dělají.

Tohle opravdu chceme? No, někteří zjevně ano a není jich málo. Navíc jsou zde zájmy firem, které mají svou logiku. Nedávno v českém vysílání pořad TopGear (BBC) bylo předvedeno autonomní nákladní vozidlo, které si lasery prozkoumává cestu, samo se dokáže vyhýbat překážkám, zvládá těžký terén a svou jízdu přizpůsobuje okolním podmínkám. Takový nákladní automobil dokáže bez řidiče a bez jakékoli dálkové obsluhy samo dopravit náklad z bodu A do bobu B. Eliminace lidské obsluhy znamená radikální snížení nákladů (plat řidiče+odvody+další personální náklady, jako je dovolená, nemocenská atd.) a téměř 100% eliminace rizik nehody z mikrospánku, únavy či nepozornosti. Takové auto samozřejmě není ani v odborech a jeho výkon není ovlivněn žádným z běžných lidských faktorů, nepotřebuje tak časté přestávky jako člověk a nepodává horší výkon po alkoholové kalbě s kamarády. Jde tedy o jasný případ automatizace dopravy, který má podobný efekt jako robotizace ve výrobě. Nižší náklady, vyšší spolehlivost, přesnost a eliminace rizik. Technicky je to obdivuhodné, lidsky je to problematické, resp. vyžadující smíření se stavem. Asi není cesty zpátky. Potěšení z řízení automobilu bude muset ustoupit vývoji společnosti, jako před mnoha léty musela jízda na koni ustoupit automobilům. Také se tehdy našli konzervativní staromilci, kteří se sedla nechtěli vzdát.

Zdroj zprávy je zde

Články na podobné téma:







Tento článek si můžete přečíst na webu Palmserver.cz
https://palmserver.cz

Tento článek najdete na adrese:
https://palmserver.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=13908