Palmserver.cz

Fantastická starost Apple o zákazníky
Publikováno: Čtvrtek, 30.04. 2015 - 07:00:00
Téma: Názory a polemiky


Existuje něco, co mohou i ti nejzarytější fandové Androidu závidět spokojeným zákazníkům Apple. A možná také nemusí, protože nic takového ani neznají.

Meziplatformní fanouškovské půtky jsou barvitý a občas i docela zábavný internetový kolorit, kde se donekonečna opakují přitroublé mantry, nadávky, vtípky, legrácky, bonmoty, dělení na i-ovce a a-ovce, ale i osobní útoky a tak podobně. Základem je netolerance, ale hlavně neznalost výhod jiné platformy a obava, že svět (ostatní, většina nebo jen vybraná skupina) jde jinam. Militantní "androiďáci" vyšilují pokaždé, když Apple vypráší kožich jejich božstvu a nejvíce je rozzuří čísla, která prokazují jak snadno to Apple dokáže. Nejlepším příkladem z poslední doby je uvedení hodinek od Apple, kdy firma za pár dnů prodala více hodinek než všechny androidí firmy za minulý rok. To pravověrného androiďáka naštve a jelikož "nechápe", tak začne generovat moudra o tom, že "zákazníci Apple koupí všechno co má logo s jabkem".

Svým způsobem nejsou daleko od pravdy, i když zaměňují následek a příčinu. Problém je totiž v tom, že lidé obecně mají tendence věřit svým vlastním zkušenostem více než jakékoli reklamě a propagandě. Své o tom ví i politicky hyperkorektní pokrytci, když manipulativně používají slovo "stereotypy" místo správného "zkušenosti". Se zkušenostmi se totiž bojovat nedá a ideologie i propaganda naprosto selhávají. A podobné to je i s reklamou, resp. se zkušenostmi v mobilních platformách a konec konců i všude jinde.

Lidé Apple totiž kupují, protože s těmito produkty mají dobré zkušenosti(!). Paradoxem ovšem je situace na opačné straně barikády, kdy lidé kupují Android přestože(!) s ním mají špatné zkušenosti, a to v docela podstatných věcech. Nevěříte?

Apple před několika dny vydal zprávu, že 82% všech dosud vyrobených mobilních zařízení Apple používá nový operační systém iOS 8 nebo novější! Apple iOS 8.0 byl uveden v září 2014 a v tom období mělo 90% všech Apple mobilů a tabletů iOS 7. To je pro fandu Androidu něco jako sci-fi. Koupí si TOP model Androidu za 15-18 tisíc a po roce se modlí aby za další rok možná dostal oficiální aktualizaci na novější verzi systému, která vyšla před rokem a tím i přístup k novějším aplikacím a službám. A co teprve za 2 nebo 3 roky! A co ti, kteří nemají TOP mobil, ale střední nebo nižší model? Ti mají pochopitelně smůlu. Osamocenou výjimkou je snad pouze SONY. Zatímco fanda Androidu si kupuje již 3. mobil, aby dosáhl na nové aplikace, může spokojený zákazník Apple vesele používat svůj původní starý mobil nebo tablet. Finanční efekt je tedy jasný. Takže kdo je tady ovce?

A k tomu samozřejmě se nabalují i další obdobné zkušenosti, které se týkají bezpečnosti a kvality aplikací, reklamací, sdílení dat mezi tabletem a mobilem nebo zkušeností s přechodem na nový mobil, kdy na pár kliknutí se do nové mobilu nahrají všechny aplikace i data ze starého mobilu, a to při intuitivnosti, jakou Google ještě nestačil zkopírovat. A nejde jen o intuitivnost, ale také o to, že tyto operace dokáže na iPhone udělat nejen "ajťák" nebo zkušený mobilní geek, ale prodavačka květin, strejda truhlář, umělec, básník, spisovatel, herečka i modelka, právník, lékař, makléř i student literatury. Více jsme o tom psali tady.

To je klíčem úspěchů Apple! Starost o zákazníka, jaká na Androidu neexistuje. Čínská nebo korejská manufaktura potřebuje chrlit nové a nové modely a čerta se stará o to, co si s jejich rok nebo 2 roky starým modelem zákazník počne. Natož aby se pižlala s UI svého mobilu a ladila jej tak, alespoň vzdáleně uměl to co iPhone.

Tenhle článek je reakcí na hloupé reakce androiďáků v diskuzích o Apple Watch. Jelikož se tyto situace opakují (už je to i občas nudné) s železnou pravidelností při každém uvedení nového produktu Apple, nemůžeme nezmínit dva další aspekty, které jsou vypozorovatelné u agresivních komentářů fanoušků Androidu. Jednak se jedná o sociální mindrák (iPhone mají celebrity a movitější lidé, resp. je standardem ve střední a vyšší třídě) a pro mnoho lidí i cenový mindrák (nemají na to finančně), což je vlastně také sociální záležitost.

Ten druhý již pomalu zaniká, protože letos řada producentů vyšroubovala ceny svých vlajkových modelů na úroveň produktů Apple a někdy dokonce i nad ni. Při uvedení iPhone 6 jsme si udělali malý průzkum po diskuzích na českých mobilních serverech a dali jsme si tu práci, že u těch nejagresivnějších antijabkových křiklounů jsme dohledali jejich názory na jiné modely Androidů. Došli jsme nepřekvapivému závěru, že většina z nich vlastní starší android střední třídy (LG, HTC, Samsung). Majitelé SGS5,XPERIA Z2 nebo HTC One byli naprostou výjimkou. Z toho nám opět vychází sociální mindrák. Je ovšem pravda, že námi vybraný vzorek nemusí nutně být dokonale reprezentativní. Možná jde jen o principiálně brblavé lidi, kteří mají nutkavou potřebu vše kritizovat a vždy stát v opozici. Zajímavé je, že stejní lidé mívají problém nejen s produkty od Apple, ale stejně se vymezují i proti Windows Phone, resp. Microsoftu. Nabízí se otázka, jestli se necítí nějak ohroženi existencí konkurenčních platforem obecně.

Co z hoho všeho plyne? Rádi bychom na závěr sdělili naše bytostné přesvědčení, že kolem mobilů se rozhodně netočí svět a tudíž není nutné se kvůli nim prát nebo si nadávat, že co je dobré pro jednoho nemusí být automaticky dobré pro druhého a že neexistuje nic takového jako "nejlepší systém". Důležité je pochopit rozdíl mezi postojem a názorem. My v redakci Palmserveru si myslíme, že ideální stav je spoluexistence 3 mobilních platforem, což je výhodné pro další vývoj techniky. 4 nám už připadají moc, ale hroutit se z toho nikdo asi taky nebude. Bylo by fajn, kdyby se Windows Phone, iOS a Android mezi sebou prali o podobná procenta na trhu, ale nevadí nám ani sociální členění platforem nebo třeba i širší profesní členění. Je známo, kolik za aplikace utrácí majitelé iPhone nebo Windows Phone a jak naopak velmi šetřiví jsou majitelé Androidů. Pokud někomu vadí, že mobil, tablet nebo hodinky jisté značky se staly populární v nějaké vyšší sociální třídě, je to jeho zkreslené vidění světa a jeho problém. iPhone, iPad nebo Apple Watch nejsou sociální symbol samy o sobě. Symbol z nich dělají právě ti, kterým vadí. Nasadili si do vlastní hlavy brouka, tak ho tam mají.

My ostatní se můžeme radovat i z pěkných mobilů a hodinek konkurence. To co má dnes Apple bude mít za dva roky taky Samsung nebo Google a rozhodně tedy není důvod si kvůli tomu závidět. Například autor tohoto textu má jako primární osobní mobil Android a je autorem více než 1000 podrobných recenzí androidích aplikací, přesto nedá dopustit na Windows Phone s PureView fotoaparátem a moc se mu líbí vše co má logo Apple, protože se jedná o mnohem dokonalejší produkty s úžasnými vlastnostmi. Ale rozhodně si nemyslí, že s ním musíte vždy a ve všem souhlasit.

Zdroj zprávy je zde.

Články na podobné téma:







Tento článek si můžete přečíst na webu Palmserver.cz
https://palmserver.cz

Tento článek najdete na adrese:
https://palmserver.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=14552