Palmserver.cz

Dynavix Delta - III. díl recenze
Publikováno: Středa, 16.04. 2008 - 13:00:00
Téma: Recenze GPS - software i hardware


V této části se podrobně seznámíme s novými funkcemi poslední vydané verze navigačního systému Dynavix 7 a není jich zrovna málo. Číslo za desetinnou tečkou v označení verze v2.3 by spíše ukazovalo na menší facelift, ale změny jsou zásadního charakteru a samozřejmě k lepšímu. Podle našeho názoru by si tato verze zasloužila celočíselné označení. Pro majitele PDA a Smartphones, kteří mají zakoupenou licenci na Dynavix 7, je k dispozici upgrade na tiuto verzi. Takže pozornost tomuto dílu recenze by měli věnovat i oni.



V minulé části recenze jsme se věnovali popisu multimediálních možnosti přístroje Dynavix Delta a jeho technickým parametrům. Nyní si prohlédneme novinky, které přináší PND Dynavix Delta v oblasti navigace...

Podle specifikace produktu má Dynavix Delta tyto mapové podklady od TeleAtlasu: kompletní mapa Evropy – Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Rakousko, Polsko, Chorvatsko, Velká Británie, Irsko, Belgie, Holandsko, Lucembursko, Německo, Francie, Španělsko, Portugalsko, Norsko, Švédsko, Dánsko, Finsko, Itálie, Švýcarsko, Turecko, Řecko, Estonsko, Lotyšsko, Litva, Albánie, Bělorusko, Rumunsko, Bosna a Herzegovina, Makedonie, Bulharsko, Moldávie, Srbsko a Černá Hora a Ukrajina. Podklady jsou na přiloženém DVD. Na 2GB kartě je zaplněno 1.212 MB mapovými podklady střední Evropy...

Novinky verze 2.3

1) Volba hlasových pokynů namluvených hercem Pavlem Liškou
Alternativní hlasové pokyny s náhodným výběrem slov, nové hlášky.

Hlášky jsou úžasné a během cesty vás určitě výborně pobaví. Zvláště spolujezdci, kteří tuto "vymoženost" neznají, se budou výborně bavit, protože hlášky typu "Bacha švestky!", "...a frr na dálnici", "...a teď padáme vocaď", "..a teď vypadněte z auta", "hele, až to půjde, votoč to", "Bacha chlupatý!" a mnoho dalších jsou opravdu skvělé a barva hlasu pana Lišky je ještě vylepšuje.

Mimochodem, v Dynavixu si můžete udělat i vlastní hlášky, což jsme si sami vyzkoušeli již v minulých verzích. Stačí nahradit původní zvukové soubory vlastními. Není to žádná věda a zvládne to i začátečník, ale bylo by dobré mít na paměti, že hlášky by neměly mít negativní vliv na bezpečnost a měly by být nejen jednoznačné ("Jak jsem to vlastně myslel?"), ale i krátké, aby se zbytečně neprodlužovala reakční doba řidiče.

2) Zakázané úseky v mapě
Pokud je uživateli známo, že přes některé úseky nelze jezdit může je nastavit jako zakázané. Tyto úseky pak nebudou uvažovány při výpočtu optimální trasy. Úsek je možné zakázat trvale nebo na jeden den (v den nastavení). Funkci lze využít např. v případě probíhá-li rekonstrukce vozovky. (Dopravci využívající kamionovou dopravu mohou trvale zakázat úseky na nichž se vyskytují nízké podjezdy).

Zakázané úseky označíme v režimu prohlížení mapy, a sice na druhé části převíjecí dolní lišty. Najdeme tedy cestu, kterou chceme ignorovat, umístíme na ni kurzor a ve spodní liště stiskneme ikonu zákazu úseku, čímž se dostaneme k zadání popisu tohoto úseku...

Úsek lze zakázat i trvale. Stačí zaškrtnout potřebné políčko. Zadáme popis nebo necháme původní název...

Zakázaný úsek je následně barevně odlišen a výpočet trasy ignoruje tuto komunikaci, jako by neexistovala...

Zakázené trasy můžeme mazat nebo prohlížet v manažeru zakázaných tras...

3)Výpočet alternativní trasy
V případě kongesce (zácpy) navigace optimalizuje následujících 5km trasy tak, aby řidič byl co nejdříve vyveden.

To je velice důležitá a užitečná funkce, která se bude používat dosti často. Zkušenosti z konkurenčních navigačních systémů to jen potvrzují a je dobře, že vývojáři ji zařadili mezi funkce Dynavixu 7. Vše funguje velice prostě. Když uživatel během cesty narazí na překážku, kterou může být například oprava silnice nebo nehoda, tak v menu Volby pouze stiskne ikonu "Najít alternativní". Systém automaticky přepočte trasu a při výpočtu počítá s překážkou. Obecně vysoce návyková funkce!

4)Kniha jízd
Funkce umožňuje zaznamenávat projetou trasu, přepínání typu cesty: služební / soukromá. Následně lze jednoduše sestavovat knihu jízd pomocí exportu dat do souboru *.csv.

Kniha jízd se aktivuje na první obrazovce "Nastavení" v "Menu Volby 1/2". Na stejné obrazovce se aktivuje export knihy jízd...

V "Menu Navigace 2/3" lze jednoduchým ťuknutím přepínat mezi služební a soukromou cestou. To se hodí pro vozidla přidělená zaměstnanci k služebnímu i osobnímu užívání, ale hlavně pro živnostníky a podnikatele, kteří si musí vést knihy jízd sami.

Data jsou exportována do souboru typu CSV, který lze otevřít například v Excelu. Výsledkem je tabulka, ve které je datum a čas výjezdu (start), datum a čas příjezdu do cíle, vzdálenost, typ cesty (služební nebo soukromá) a název trasy (start + cíl). Jednoduché, ale zcela dostačující pro běžné potřeby.

5)Lokalizace dalších jazyků
Kromě zmíněných speciálních „Liškových“pokynů jsou k dispozici ještě pokyny ve slovenštině, polštině a maďarštině.

6)Hledání bodů zájmu (POI) podél trasy
V případě potřeby zařízení rychle navede např. k nejbližší restauraci či benzínové pumpě bez zbytečných zajížděk, přímo na trase.

Opět důležité vylepšení, které dovoluje během jízdy velice pohodlně vyhledávat potřebné POI (body zájmu. V hlavním výběru jsou nejčastější POI, které obvykle řidiči vyhledávají...

Stačí několik málo ťuknutí a uživatel dostane požadovanou informaci a může se nechat navigovat, aniž by si zbytečně zajel. Po výběru typu POI lze šipkami na spodní liště rolovat mezi dosažitelnými body zájmu vybraného typu, přičemž na obrazovce se ukáží i základní informace o bodu...

7)Volba zobrazení POI v mapě
Uživatel má možnost volit, které kategorie bodů zájmu chce zobrazovat, což přispívá k celkovému zpřehlednění mapy a navigování.

8) Databáze radarů
Databáze radarů byla konsolidována, statické radary jsou přesněji zaměřeny, byly přidány kamery, mobilní radary – místa, kde se obvykle měří, hlídané křižovatky – kontrola průjezdů na červenou (Praha – kompletní pokrytí). Databázi lze aktualizovat libovolným počtem dalších.

Vyhledávání radarů se aktivuje v "Nastavení/Menu Volby 2/2/ Uživatelské Nastavení", kde se mj. zaškrtne potřebné políčko...

Tolik o novinkách Dynavix 7 v2.3. Všechny potěší, ale některé skutečně skokově zvyšují praktickou využitelnost navigace o celou generaci, resp. dotahují náskok některých světoznámých konkurenčních produktů.

Vzhledem k tomu, že uživatelé PDA a Smartphones mají možnost upgrade, nelze než doporučit provedení toho upgrade. Postup je uveden na stránkách Dynavixu, resp. zde.

Závěr
Novinky verze 2.3 nás velice příjemně překvapily. Navigační systém dostal jakoby novou krev. Funkce objížděk, hlášení radarů, inteligentní vyhledávání POI na trase, zakázené trasy i prakticky řešená kniha jízd a další funkce výrazným způsobem zvýšily užitnou hodnotu systému. Legrácky namluvené hercem Pavlem Liškou nás pobavily a působí sympaticky, i když s hlavním posláním systému souvisí jen nepřímo. Na náročnější cesty do zahraničí by přece jen bylo rozumnější přepnout na "obyčejné" hlášky, které nerozptylují. V každém případě musíme společnost Telematix za tyto novinky pochválit. Je vidět dosti velký kus práce od minulé verze.

V následující části recenze se podrobně podíváme na grafické uživatelské rozhraní navigačního systému Dynavix 7 v2.3., provedeme instalaci do vozidla a krátký testovací výlet.

Oficiální stránky přístroje naleznete zde. Společnost Telematix jej prodává za 7.733.81,- Kč vč. DPH (6.499.00,- Kč + DPH) .

První část recenze je zde a druhá část recenze je tady.





Tento článek si můžete přečíst na webu Palmserver.cz
https://palmserver.cz

Tento článek najdete na adrese:
https://palmserver.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=1853