To muselo přijit! Google má svůj platební systém! Publikováno: Čtvrtek, 17.02. 2011 - 09:00:00 Téma: Názory a polemiky
Společnost Google připravuje Google One Pass. Jeví se vám to jako lákavá služba nebo vás napadají slova z Pána prstenů - "Jeden prsten vládne všem, jeden jim všem káže, jeden všechny přivede, do temnoty sváže."?
Oficiální stránky služby jsou zde. Jedná se o jedno heslo pro placený digitální obsah na straně uživatele, ale hlavně o koplexní systém pro vydavatele, kterým umožní poměrně jednoduché účtování poplatků za online obsah. Google nabízí zajímavý cenový program. 90% zůstává poskytovateli obsahu a 10% si účtuje Google. To vůbec není špatné pro vydavatele. Naopak pro konzumenty obsahu je taková služba i přes skvělé pohodlí jednoho účtu problematická. Umožní totiž většímu počtu vydavatelů přesunout svůj obsah do placené zóny, aniž by museli vyvíjet vlastní systémy nebo participovat na omezených lokálních řešeních s často velice nevýhodným dělením provizí.
Konzument digitálního obsahu ovšem tahá za kratší konec provazu. Jsou zde tedy dvě reálné hrozby. Jednak hrozí citelný úbytek bezplatného poskytování kvalitního obsahu a jednak hrozí globální kontrola Google nad digitálním obsahem. V extrémním případě si dovedeme představit i další negativní dopady, které prozatím raději ani nechceme vyslovovat. Dovedete si například představit, co všechno si Google může dát do podmínek pro vydavatele?
Nejhorší na celé věci je to, že se s ní nedá rozumně bojovat. Vydavatelé po relativně krátké době pochopí výhody Google One Pass a také pochopí, že použití jiného systému je výrazně znevýhodní oproti ostatním (pohodlní uživatelé budou chtít jeden účet pro placený obsah a nebudou chtít mít x účtů pro různé magazíny). A čtenáři? Ti budou ze strany vydavatelů brzy postaveni před hotovou věc - prostě plaťte!. Řada internetových poskytovatelů obsahu se živí pouze z reklam, a to zvláště u menších vydavatelů často nestačí ani na základní provoz, takže zpoplatnění obsahu nějakou jednoduchou cestou, a tou Google One Pass rozhodně je, se jeví do budoucna jako NEVYHNUTELNÉ.
Pro provozovatele obsahových webů to je lákavé ještě z jednoho důvodu. Budou moci dělat čistě svoji práci a 100% se věnovat obsahu a nikoli drobit svoje síly na produkční a obchodní část a zoufale shánět inzerci, která by zaplatila provoz. Někteří z nich si totiž vůbec neuvědomují, že jejich skutečnými zákazníky až doposud nebyli čtenáři, jak se často mylně uvádí, ale právě inzerenti, kteří fakticky provoz takových serverů platí. Tato "odvážná téze" je platná pro 99% vydavatelů! Právě proto si dokážeme představit, že Google One Pass ovlivní Internet jako nic jiného v poslední době.
Představa, že například Palmserver by měl placený obsah a poplatky by plně vyrovnaly jeho provozní náklady nebo dokonce generovaly zisk, nám připadá jako z říše růžových snů. Reklamy by byly "něco navíc". Ubylo by nekonečných stresů, přibylo redaktorů a rozhodně by došlo i ke znatelnému zvýšení kvality obsahu. Myslíte, že ostatní vydavatelé takto neuvažují? Kdo by chtěl dělat práci zadarmo a komu by nevadilo, že jsou měsíce, kdy není na výplaty, protože se nepodařilo sehnat reklamu? Reklama se často odvíjí od produkce nových modelů nebo nového software, takže například Palmserver získává prostředky nikoli podle počtu spokojených čtenářů, ale podle toho, jestli naši obchodní partneři dokončili produkční cyklus nějakého modelu. Google One Pass by to mohl změnit. Přidat se na stranu "temna" se zdá logickým a do budoucna asi nevyhnutelným řešením.
Bohužel nebo naštěstí (záleží z jaké strany se to posuzuje) je Google One Pass pro placený obsah v ČR prozatím nedostupný a je otázkou jestli se to změní za rok, za dva nebo za delší dobu.